هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

اسماء الله الحسنى في رمضان مع الاستاذ عمرو خالد

كاتب الموضوعرسالة
hassiba
Admin
hassiba

اسماء الله الحسنى في رمضان مع الاستاذ عمرو خالد Empty
مُساهمةموضوع: اسماء الله الحسنى في رمضان مع الاستاذ عمرو خالد   اسماء الله الحسنى في رمضان مع الاستاذ عمرو خالد Empty26/08/06, 01:36 am

بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم

اسم جديد من اسماء الله الحسنى ..نعيش بيه ونحيا بيه ونقول باسمك نحيا ..النهاردة باسمك نحيا بايه ؟؟ باسمك نحيا يا عزيز ..مع اسم الله العزيز ..اسم عظيم اوي ..عظيم ..يجعلك عظيم وخلونا نبدأ الحلقة ديه مع اسم الله العزيز ونقول أن الحلقة مكونة من خمس محاور ..

المحور الأول : سؤال ..سؤال مش هيزيد عن نص ثانية ..هاطرح السؤال وننتقل منه ..لكن السؤال ده هو اللي بتدور حوليه الحلقة كلها وطول ما أنا ماشي في الحلقة عامل بردد لك السؤال ده وطول ما انا بردد السؤال ده ..كل هدفي منك حاجة واحدة بس ..كل اللي أنا طالبه منك حاجة واحدة بس ..يفضل السؤال يخبط في دماغك ويكبر جو دماغك وممكن متعرفش تنام منه النهاردة بس المهم انو هو يفضل في دماغك لان السؤال مهم اوي اوي ..

المحور الثاني : معني اسم الله العزيز ..أو معاني اسم الله العزيز لان العزيز له معاني كثيرة ..ثلاث معاني أو اربعة .

المحور الثالث : تطبيقات هذا الاسم في الحياة ..في الكون.

المحور الرابع : المعنى الرابع الكبير لاسم الله العزيز ..كأن اسم الله العزيز له اربع معاني ثلاثة هنقولهم في اول الحلقة وواحد هناخره لغاية آخر الحلقة ..

المحور الخامس : آخر نقطة هنتكلم فيها ..كيف أكون عبد العزيز ؟؟ كيف أكون عبد العزيز ؟؟

تعالوا نبدأ ..
يلا نبدأ الأول بالسؤال ..سؤال الحلقة اللي بتدور حوليه الحلقة كلها ..اللي هو عصب الحلقة ..اللي هو هدف الحلقة ..اللي هو كل هدفي أن انت تنام وأنت بتفكر فيه النهارد ة..هل أنت عبد العزيز ..أنا لا اقصد اسمك ..انا عارف ان انت ممكن يكون اسمك اي حاجة تانية أحمد ..محمد هدى ايمان ..خليني اسالك تاني ..السؤال تاني ..هل انت عبد العزيز ..أنت عبد العزيز ؟؟ أنت حاسس وفاهم يعني ايه أنك تكون عبد العزيز ..هو ده هدف الحلقة ..

تعالوا نعيش مع الحلقة ...
الأول نعيش ونقول يعني ايه اسم الله العزيز ..خلي بالك اسم العزيز ورد في القران 87 مرة ..كثير اوي وجاه في مواضع كثيرة وبيجي دايما مع اسماء أخرى ..فتلاقيه أكثر اسم جاه معاه اسم الله الحكيم ..وهنقول ليه ..اسم الله الحكيم جاه معاه 47 مرة ..واسم الله الرحيم جاه معاه 13 مرة وجاه لوحده في اثبات أن العزة لله وحده 4 مرات ((أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا))

تعالوا نقول أن العزيز له اربع معاني ..تعالوا نقول معنى اسم الله العزيز ..تعالوا نقول الثلاث معاني الاولي ..بس أنا بفكرك بالسؤال الأول هل انت عيد العزيز ؟

تعالوا نعيش مع المعاني ..

المعنى الأول : العزيز الذي لا مثيل له ..مالوش مثيل لا نظير لا ند لا شريك ليس له نظير ولا شبيه ..يقولون ..اختصاص عزيز ..يعني ايه اختصاص عزيز يعني نادر مالوش مثيل ..يقولك خبرة عزيزة ..فلان ده عنده خبرة عزيزة جدا ..يعني ايه ؟؟ نادرة لا مثيل لها ..يقولك الموضوع ده عزيز المنال ..انت عايز توصل للحكاية الفلانية ..ده الموضوع ده عزيز المنال .. لا يدرك لندرته وعدم مشابهته ..يقولك عز الشيء ..الشيء ده عزيز اوي يعني ايه لا يعادله شيء ..في القيمة في النفاسة فهو عزيز ..الله عزيز يعني ايه ؟؟ المعنى الأول الله عزيز لا مثيل له ..لا مشابه له ..الاية بتقول ايه .. ((لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ )) فهو عزيز ..لا شبيه لا نظير لا ند .. ((لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ )) ده المعنى الاول للعزيز.

المعنى الثاني للعزيز .. العزيز هو الغالب الذي لا يغلب ..فلا يغلبه احد ابدا ..لا يمكن ..يا جماعة الانسان إذا غلب لا يسمى عزيزاً ..يسمى ايه ؟ يسمى ذليلاً ..اتغلب واحد اتغلب ..في معركة في فكر ..اتغلب في مجادلة ..أنتوا عارفين الاية اللي بتقول على اللي راحوا لسيدنا داوود ((إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ (23 :ص))) يعني ايه ؟؟ غلبني في الخطاب ..فالعزيز لما تقول كلمة عزيز ..الغالب الذي لا يغلب ..شوفتوا كلمة وعزني في الخطاب ..غلبني في الخطاب فكلمة عزيز معناها زي ما بقولك الانسان إذا غلب ليس عزيزا لكنه يصبح ذليلاً وقد يبالغ المنتصر في إذلاله لان المغلوب ذليل ..فالغالب الذي لا يغلب عزيزاً فالله عزيز اي غالب لا غلب ابدا ..شوفوا الاية بتقول ايه ((وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ) ..أنا ممكن اغلب في هذا الامر واتغلب في هذا الامر ..وانت ممكن اغلب في هذا الامر وتتغلب في اللي انا كسبتك فيه وبعدين اقعد اغلبك في عشر حاجات لكن لو جامد في الحكاية ديه انا اقف هنا وأنت تغلبني ..(( وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ)) كل أمر ..كل أمر ,,في الكون الله لا يغلبه شيء

يبقى قولنا لغاية دولوقتي معانيان للعزيز .. العزيز بمعنى الذي لا مثيل له ..ليس كمثله شيء والعزيز الذي لا يغلب ابدا ((وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ)) للاسف أكثر الناس لا يعلمون وعلشان كده حلقة العزيز مهمة ...

تاني السؤال ..هل أنت عبد العزيز ؟؟ أنا عارف أن أنت حتى الان السؤال عنده علامات استفهام..أنت عايز ايه ..أنت عايز تروح فين ؟ وديه حلاوة الحلقة ؟؟ ان احنا ماشين وكل شوية بفتح لك معنى ومنكم اللي فهم من دولوقتي أنا رايح فين ومنكم اللي هيوصل بعد شوية إن شاء الله.

المعنى الثالث .. العزيز الذي يعزز ويقوي ويشد ازر من يشاء ..(( إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ (14: ياسين) ..ربنا بعت لقرية نبين ..فكذبوهما فعززنا بثالث ..يعني ايه ؟؟ قويناهم وعضضناهم ..(( قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بأخيك)) لسيدنا موسى ..ربنا يقوله هنبعت لك اخوك بجانبك فيبقى العزيز ..المعنى الثالث للعزيز ..الذي يعزز ويقوي ويشد ازار يقال عززته اي قويته ..وكلنا بنسمع في الجيش ..يقولك ايه ؟ تعزيز القوات المسلحة على الجبهة يعني ايه ؟ يعني تقويتها بالامدادت ..هنبعت لها امدادات تعززها تقويها ..

يبقى العزيز الذي يعززك إذا طلبت منه التعزيز والتقوية ..يقولك اعزه الله ..يعني ايه اعزه الله يعني قواه الله بعد ذله ..كان ذليل فاعزه الله ..فربنا قواه بعد ذله ..ولان ربنا سبحانه وتعالي خزائنه ملأ السموات والأرض فهو الوحيد القادر يا جماعة ..خلي بالك الكلمتين دول مهمين اوي..
إذا كان العزيز هو اللي بيعززك ..إذا كان العزيز هو الذي يعززك إذا طلبت منه التقوية والتعزيز إذا كان اعزه الله معناها قوه بعد ذله ..فربنا لان خزائنه مليانة السموات والارض فهو الوحيد ..هو الوحيد القادر على تعزيزك بما لا يخطر على بالك ..

هل انت عبد العزيز .. ...................يتبع....................

اسماء الله الحسنى في رمضان مع الاستاذ عمرو خالد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-