هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

مسابقة المنتدى الصحي

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
hassiba
Admin
hassiba

مسابقة المنتدى الصحي Empty
مُساهمةموضوع: مسابقة المنتدى الصحي   مسابقة المنتدى الصحي Empty27/07/06, 01:57 pm

السلام عليكم
المنتدى الصحي يفتح مسابقة حول طرق الاقلاع عن التدخين
المشاركة تكون عبر هذه الصفحة
كل الطرق التي يمكن ان تساعد على الاقلاع عن التدخين باللغة العربية أو الفرنسية يمكنك المشاركة بها . مدة المسابقة تمتد الى غاية بعد رمضان ان شاء الله
يالله و في ذلك فليتنافس المتنافسون
ننتظر منكم المشاركات
جزاكم الله حيرا
hi_mam

مُساهمةموضوع: بسم الله الرحمن الرحيم   مسابقة المنتدى الصحي Empty13/08/06, 08:45 am

انا هقلكم هنا على بعض الحجج المشهوره للمدخنين اللى بيبيتحججو بيها ونحاول نرد عليهم توكلنا على الله
1- فى واحد هيقول علشان اتعودت امسك السجاره فى ايدى نقله يا سيدى امسك عود سواك ده ملوش دخان يضر الناس ومنه فايده ليك ولاسنانك هيقلى انتا بتهزر اقله جرب ولو منفعش ابقى لومنى
2- واحد تانى هيقول مقرش ابطل سجاير علشان لما اكون متعصب هيا بتهدينى اقلك يا سيدى السجاره بتحرق صدرك مش بتهديك لما تكون متعصب قوم اتوضى او استحمى كده تطفى نار الغضب
3- واحد تانى يقول انا بحس السجاره فى دمى اقله ده صحيح لانك قتلت النيكوتين الطبيعى الموجود فى المخ بنيكوتين السجاره المسموم وانا سمعت ان الباذنجان فيه نيكوتين طبيعى يعنى ممكن تحاول تعوض النيكوتين الطبيعى من الباذنجان هتقلى انتا اكيد بتهزر اقلك يا سيدى اعمل اللى عليك والباقى على ربنا مادام انتا خايف على صحتك من الضياع
4- فى واحد بيشرب السجاره علشان يظهر كانه راجل بس هوا مش هيقول كده علشان ميحرجش نفسه اقله انتا لما بتشرب السجاره كده مش راجل لانك مش قادر تحكم نفسك انها تمتنع عن السجاير ولو انتا راجل خليك راجل بحكمك على نفسك راجل بكلمتك فيه اماكن كتير تسبت بيها انك راجل
5- فى واحد تساله ليه تشرب سجاير هيقلك بمنتهى الادب وانتا مالك دا شخص حر فى صحته ليه تكسف نفسك وتنصحه مادام لا يسمع النصيحه خلاص سيبه فى حاله لحاله

اتمنى الموضوع يكون عجبكم ولو فيه واحد تانى معاه حجج لشرب السجاير اتمنى يقلى عليها وربنا يعينا على حلها

اتركم فى رعاية الله ومتنسوش تدعو لاهل فلسطين والعراق ولبنان وحزب الله ونصر الله بالنصر وتدعولى ربنا يحسن خاتمتى
السلام عليكم
hassiba
Admin
hassiba

مُساهمةموضوع: أخي هيثم   مسابقة المنتدى الصحي Empty14/08/06, 01:24 pm

السلام عليكم
جزاك الله خيرا على الموضوع و شكرا على الاهتمام يعني كل الحجج التي ذكرتها موجودة فعلا
يالله ننتظر المزيد من المشاركات
و اكيد لن ننسى الدعاء لاخواننا المسلمين المظلومين في كل مكان

مسابقة المنتدى الصحي
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-